Posted in Uncategorized

Gå ner i vikt med kaffe

Gå ner i vikt med kaffe Posted on juli 13, 2018

Är du en av dom som har testat otaliga pulver, tabletter och andra tillskott för att försöka gå ner i vikt? Du är långt ifrån ensam och varje dag kämpar människor med grov övervikt, eller bara önskan om att gå ner några extra kilo. Det finns många knep att ta till när man vill gå ner i vikt, bland annat att börja motionera mer och tänka på kosten, men hur vore det om du faktiskt kunde få hjälp att gå ner i vikt med det livsmedel som svenskar älskar mest – nämligen kaffe.

Det finns många studier som visar att kaffe kan hjälpa människor att gå ner i vikt. Nästan alla människor börjar dagen med en varm kopp kaffe och kanske blir det ytterligare några koppar under dagens gång. Det är viktigt att komma ihåg att man inte kan gå ner i vikt genom att äta som vanligt (eller för mycket) och inte röra på sig, utan att kaffet ska användas vid rätt tillfälle och vid rätt tidpunkt på dagen.

En studie som gjordes på International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism visar tydligt att en kopp kaffe innan ett träningspass hjälper till att öka kroppens förbränning. En kopp kaffe innan träningspasset kan nämligen få dig att förbränna hela 15 % mer än vad du hade gjort om du inte hade druckit kaffet. Det är inte endast förbränningen som får sig en knuff av kaffet, utan kaffebönan har många andra fantastiska egenskaper som hjälper dig att må bättre och bli mer hälsosam. Här nedan har vi listat flera bra egenskaper hos kaffet!

  • Kaffe med koffein kan hjälpa dig att öka blodcirkulationen i kroppen.
  • Du blir mer uthållig och om dricker en kopp kaffe innan träningspasset och kan även hjälpa till att reducera muskelvärk.
  • En kombination av kolhydrater och kaffe innan träningspasset ökar glykogenet i kroppen med hela 66 %. Du kommer att märka av att du kan träna mycket längre och inte blir andfådd lika lätt.

Med det sagt betyder det självklart inte att man ska hälla i sig kaffe dygnets alla timmar. Precis som med allt annat så behöver intaget ske med måtta och för mycket av de goda kan ge tråkiga bieffekter, t.ex. att man får sömnsvårigheter eller kan uppleva skakningar i händer på grund av ett för högt koffeinintag. Är du gravid bör du vara ytterst försiktig med större mängder koffein (eller koffein överhuvudtaget). Vill du ge dig in på hälsosammare resa där kaffe är i fokus bör du alltså utesluta en graviditet med ett pålitligt graviditetstest innan du kör igång. Du bör även ha i åtanke att kaffe som hjälp vid viktminskning kommer i sin renaste form, alltså helt svart. Undvik med andra ord att ha mjölk och socker i kaffet eller mjölkiga kaffedrycker som kaffe latte eller cappuccino.